עו"ס, מגשרת במשפחה, יועצת זוגית מאמנת מומחית להצלחה

התקשרו עכשיו

כתבו לנו

5 דקות זמן קריאה (976 מילים)

איך להסביר כיצד ילדים באים לעולם?

 חינוך למיניות בריאה- מההורה אל הילד- סדרת מאמרים בנושא מאמר רביעי: איך להסביר כיצד ילדים באים לעולם?אחד הנושאים השנויים במחלוקת הוא השיח על איך באים ילדים לעולם. מתי לספר? איך לספר? עד כמה לספר? ילדים שואלים בהזדמנויות שונות את שאלות כמו:" איך היא בהריון?", "מאיפה נכנס לה התינוק לבטן?", "איך נולדתי?"," מאיפה יצאתי?" ועוד שאלות הקשורות בנושא.

לא תמיד הורים מרגישים בנוח לענות על השאלה או יודעים מתי הזמן הנכון לספר להם ועד כמה.

ראשית חשוב לתת מענה כאשר ילדים שואלים שאלות. כפי שציינתי קודם, חשוב לבחון איתם את הידע שלהם ואת הסיבה שהם רוצים לדעת. שוב, אל תשאירו מקום לדימיון, הסקרנות והפחד להשתלט עליהם. אתם המקור שלהם ליציבות ואמינות.

גם אם הילדים לא שואלים, אין זה אומר שאינם חושבים על כך או תוהים בנושא. הם רואים נשים בהריון, תוהים לעצמם כיצד הם הגיעו לעולם...ולכן חשוב מאוד שבמקרים בהם ילדים לא שואלים ההורים יזמו את השיחות בעצמם, ישאלו את הילד לגביי הידע שיש לו בנושא ויבחנו מה הילד רוצה לדעת.

ניתן להשתמש בהזדמנויות שונות כדי לפתח שיחה בנושא:

  1. יש מישהי בהריון בסביבה שלכם- את, אחיות, חברות, אמהות של חברים של הילדים, כל אישה בהריון שראיתם בדרך- "אתם יודעים מה יש לה בבטן?", "אתם יודעים איך נוצר שם תינוק?"
  2. דרך סיפורים שבהם מספרים על תינוקות, על אמא שבהריון.
  3. דרך סרטים ותוכניות שיש שם דמות בהריון או תינוקות
  4. שמעתם את הילדים מדברים על זה אחרים- חברים או משפחה.
  5. הילדים משחקים "משפחה"- תוכלו לשאול אותם האם הם יודעים איך הופכים למשפחה?

כל גיל מביא עימו יכולת למידה אחרת, בשלות רגשית אחרת, חשיפה שונה למידע חיצוני. אלו משפיעים על מידת הידע והדרך שבה נספר לילדים כיצד באים ילדים לעולם. חשוב מאוד לדבר עם הילדים אמת ורק אמת. יחד עם זאת תוכלו לראות כי אני מאמינה באמת בהדרגה בהתאם לכל גיל. אני רואה גם את החשיבות לחבר בין הריון לבין אהבה ובגרות ומחברת בין גיל בוגר לבין יחסים טובים בין גבר לאישה. עם השנים תוכלו לחשוף את הילדים שלכם לשיטות השונות להבאת ילדים לעולם ועל המקרים השונים בהם ניתן להיכנס להריון או להפוך להורה.

בגילאים הקטנים 3-5 ניתן לספר לילדים שזוג שאוהב מחליט שהם רוצים שיהיה להם תינוק. בגוף של אישה יש ביצית ובגוף של גבר יש זרע והם מחברים ביניהם ודרך כך נוצר עובר שלאט לאט גדל והפוך לתינוק. כשלתינוק כבר צפוף בבטן ואין לו יותר מקום לזוז הוא רוצה לצאת ואז הוא דוחף ודוחף עד שהוא יוצא החוצה.

בגילאים 5-7 ניתן להוסיף שהתינוק יוצא מהפות שברוב הפעמים תינוק יוצא מהפות של אמא ואם קשה לו אז מוציאים אותו דרך הבטן.

בגיל 7 -11 ניתן ורצוי לספר לילדים שהחיבור בין הזרע וביצית נוצר על ידי חיבור בין הפין לפות. שהזרע יוצא מהפין ואז הזרע שוחה בתוך הגוף של האמא עד שהוא פוגש בביצית שנמצא ברחם של האמא.

בגיל 11 חשוב לשוחח עם בנות על המחזור החודשי ולהסביר את הקשר להריון. ולשוחח עם בנים על קרי לילה, שפיכה וזרע- כי כעת השיח הקודם הופך למשהו ממשי שהם רואים, מרגישים, מריחים....

מגיל 14 חשוב להוסיף ולשוחח עם המתבגרים על אמצעי מניעה שונים- לבן ולבת. לשוחח איתם על הפלות ובעיקר לפתוח איתם ציר שיחה כנה ומאפשר.

​איך באים ילדים לעולם-איך נסביר את זה נכון?
  1. דברו אמת, גם אם לא את כל האמת דברו רק אמת. אל תשקרו ואל תסלפו את המציאות. זה בסדר לחשוף את הילדים לאמת בהדרגה, אבל חשוב לא לשנות להם את הידע בנושא בכל גיל. אחרת הם לא יראו בכם מקור מהימן ולעולם לא יצליחו לדעת מה נכון באמת והנושא יבלבל אותם מאוד.
  2. תנו מקום לשאילת שאלות ושיתוף שלהם ברגשות, מחשבות ותהיות. תהיו בהקשבה מלאה ואז תבררו איתם למה הם זקוקים מכם.
  3. הסבירו להם מה מותר ומה אסור בהתאם לגיל שלהם. עם נכון לדבר על נושאים שכאלו.
  4. שדרו שמיניות מחוברת לכבוד, לעזרה ולנועם. אבא ואמא מחבקים כי כיף ונעים להם יחד.
  5. תנו להם כלים למי לפנות ומה לעשות כשהם חשים לא בטוחים או כשהם מבולבלים.
  6. אל תפחדו לשוחח- שחררו את הפחד שלכם ואת המבוכה בשיח על נושאים אלו. תעשו לעצמכם הכנה לפני, דייקו לעצמכם מה אתם רוצים להגיד וכיצד.
  7. חדדו את החשיבות של התחושה הטובה והנוחות בכל הקשור למיניות, שיחברו מיניות להרגשה טובה ולביטחון.
  8. הדגישו את המשמעות של המרחב האישי, הפרטיות והגוף הפרטי- שלהם ושל אחרים.
  9. שדרו להם מסרים חיוביים ונעימים כלפי מיניות. שיקבלו זאת כמשהו נעים, רצוי ומקובל.
  10. נהלו שיח כמה שיותר מקבל ומכיל- תנו להם להבין שתקבלו אותם בכל דרך, על מנת שיוכלו לשתף אתכם בהמשך על במחשבותיהם, נטייתם המינית, תפיסותיהם הזוגיות. הדגש הוא בשיח על "מה שעושה לך ולאחר טוב"

מה חשוב לא לעשות?

  1. כשהם פונים אליכם ומשתפים, אל תכנסו להם בדברים ואל תבטלו אותם- גם אם הם טועים.
  2. כשאתם אלו שרוצים ליזום את השיחה, אל תתעלמו מהפניות של הילדים שלכם. אם זה לא הזמן שמתאים להם מכל סיבה שהיא, סדקו איתם זמן אחר שנוח לשניכם לשוחח.
  3. אל תתנו להם מידע שאינו תואם גיל ומצב רגשי, שימו לב שאתם מדברים איתם כשהם קטנים באופן קונקרטי אך ברכות. ככל שהם גדלים תוכלו לשלב יותר תכנים מיניים באופן ישיר ומובהק.
  4. אל תפזרו מסרים שמין זה דבר אסור, נוראי, שצריך להיזהר ממנו כי הוא מביא מחלות, הריונות ואסונות. זה עלול ליצור פחד או סקרנות. מופנמות או פתיחות יתר.
  5. אל תדברו עליהם באופן ישיר אם הם לא דיברו על עצמם באופן ישיר, תנו להם את הזכות לשמור על פרטיותם. באותה מידה אל תחשפו פרטים על חיי המין והאינטימיות שלכם. עדיף לשוחח ולתת דוגמאות באופן כללי.
  6. אל תהיו רציניים מדי או נוקשים מדי בשיח. שימו לב שהשיח ישיר, קליל וקצר.
  7. אל תחששו לדבר עם מתבגרים על מנעד הנושאים הקשורים למיניות ולא רק על החשיבות של אמצעי המניעה- דברו איתם על מחלות,מה קורה אם נכנסים להריון, על מוכנות מינית (במיוחד על החשיבות של הרגש והיחד המכבד לצד השני ועל השפעת הלחץ החברתי), על פורנו מול החיים האמיתיים, על פגיעות מיניות, על החוק, על ההשפעה של סמים ואלכוהול על מיניות.
  8. אל תוותרו לילדים שלכם על היגיינה אישית, טיפוח הגוף ושמירה על בריאותו .
  9. אל תדברו איתם רק עליהם ועל כך שחשוב שלהם יהיו טוב- תדגישו שמדובר במעשה של שניים ולכן חשוב מאוד שישמו את טובתם בראש אך לצד טובתם של מי שאיתם. הדגישו להם את החשיבות של "שנינו רוצים" ולא רק "שנינו מסכימים".
כיצד נדבר עם הילדים שלנו על פגיעות מיניות
לדבר מיניות- על מה מדברים ומתי?