עו"ס, מגשרת במשפחה, יועצת זוגית מאמנת מומחית להצלחה

התקשרו עכשיו

כתבו לנו

4 דקות זמן קריאה (801 מילים)

התפתחות מינית בריאה ומגדר

חינוך למיניות בריאה- מההורה אל הילד- סדרת מאמרים בנושא מאמר ראשון: התפתחות מינית ומגדר

התפתחות מינית מתחילה מגיל לידה. על פי מחקרים רבים, ילדים בגיל הרך אינם נבדלים ברצון שלהם למשחקים מסוימים בשנתיים הראשונות, וודאי שבשנה הראשונה. רואים את שני בני המין משחקים בהנאה בכל משחק שבסביבתם- בובות ומכוניות, קוביות ועגלות.

מה שלמעשה משפיע על היווצרות הרצון לבחירות השונות מתקיים בעקבות למידה של הילדים את הסביבה שלהם שמתחילה בעיקר דרך הדמויות המשמעותיות המטפלות בו. זה מתחיל בבחירת הצבעים של הבגדים (הרוב, לבנים- כחול ולבנות- ורוד), במשחקים שקונים להם בעיקר לקראת גיל שנה והלאה (שימו לב אילו מתנות אתם מבקשים בגיל שנה עבור הילדים. לרוב- לילד משאית לילדה בובה) וכלה בתגובות שלנו אליהם כשהם זקוקים לתשומת הלב שלנו בעת נפילה או עימות עם חבר או חברה. מחקרים אף הוכיחו כי האופן שבו אנחנו אוחזים, נוגעים, מביטים בילדים שלנו משתנה בין בנים לבנות עוד מרגע הלידה, ללא כל מודעות שלנו לכך והלמידה של הילדים מתחילה מהרגע הראשון ובונה אצלם את הדימוי העצמי שלהם. התנהגויות אלו של האחר המשמעותי מלמדות את הילדים מיהו בן ומיהי בת. מה מצופה מכל אחד מהם.

על מנת להביא להתפתחות אישית בריאה, יציבה, פתוחה ומשוחררת עלינו לאפשר לילדים ללמוד ולחקור את עצמם בזכות מי שהם ומה שנכון וטוב להם. כל התערבות שלנו בהגדרה מיהי אישה ומיהו גבר, משפיעים ישירות על הדימוי העצמי שלהם, על מערכות היחסים בחייהם ועל ההתפתחות המינית שלהם.

ניתן לעשות זאת על ידי:

מתן בחירה לילדים במה ברצונם לשחק

מתן בחירה לילדים מה ברצונם ללבוש

צמצום חשיפה של הילדים למיתוג המגדרי של המשחקים השונים

אמון ביכולתם לעשות ולהצליח בכל פעילות ללא הבדל מגדרי

מתן מרחב חקירה של כל אחד ואחת להכיר את עצמם ואת כוחותיהם הפנימיים.

לומר להם שהכל אפשרי- אם זה מה שהם רוצים.

גיבוש הזהות המגדרית מתחילה להתגבש אצל הילד החל מגיל שנתיים אך מגיעה לכדי הבנה והפנמה של התפקיד המגדרי לקראת גיל ארבע , אז הם כבר מבחינים מהסביבה מה מצופה מהם, מבינים שההבדל בין בנים לבנות אינו רק בבגדים ומשחקים אלא גם הבדל פיזי והם עסוקים יותר ויותר בחיזוק הזהות שלהם על ידי אמירות שונות כמו: "אני רוצה להיות יפה כמו אמא", "אני חזק כמו אבא". ובהתאם יודעים כיצד לנצל את השתייכותם המגדרית בהתאם לצרכיהם. בהתאם הם חוקרים את הגוף שלהם, בעיקר את האברים הפרטיים ומגלים את ההנאה שבדבר, אך גם משתמשים בידיעת פרטיותו של הגוף על מנת להגדיר יחסי כוחות ולא רק מתוך סקרנות והנאה.

מגיל הינקות עד גיל 5, שזהו טווח הגילאים המשמעותי ביותר, המהווה בסיס לאישיותם, ניכרים ארבעה שלבים בהתפתחות ילדים:

  1. לידה עד שנתיים- עוררות מינית בתגובה למגע.
  2. שנתיים עד שלוש- מתחילה סקרנות מינית. ניסיונות לגעת ולבדוק איברים של ילדים אחרים, למשל בעת עשיית צרכים.
  3. שלוש עד ארבע- סקרנות הילדים מתפתחת והם בודקים זה את זה.
  4. ארבע עד חמש- מתחילים להבין בין מה שמקובל לעשות בפרטיות לבין מה שמקובל לעשות בחברת אחרים. מתחילה להתגבש מודעות בכל הקשור לאיברי המין ואפשר להתחיל לדבר על גבולות הגוף הפרטיים באזורים המיניים.

מאוד חשוב לקרוא לאברי המין בשמם העברי התיקני- "פין" ו "פות". לתת להם להרגיש נוחות עם איברים אלו בדיוק כמו כל איבר אחר בגוף. נוחות זו מעבירה להם מסר ראשוני ברור- "מיניות היא דבר טבעי".

עם החקירה הפיזית וגילוי ההנאה מתחילה אצל מרבית הילדים "אוננות" שהינה טבעית וחשובה בהתפתחות המינית הבריאה והתקנית של הילדים- בנים ובנות כאחד. התגובה שלנו, כהורים, וכן של האחרים המשמעותיים הנוספים שבחייהם של הילדים הינה קריטית בהתפתחות תקינה זו.

ולכן חשוב לי להעניק לכם היום מסרים חשובים בשלב זה:

  1. צאו מהבושה!! ליהפך, הילד שלכם מגלה את עצמו, מתפתח, מגלה דרך שהוא בעצמו יכול לדאוג להנאה שלו. הימנעו מתלת לו להרגיש בושה, אשמה או פחד בנושא זה- מגופו, ממיניותו, מהתנהגותו. זהו המסר הראשון שהוא מקבל מהסביבה לגביי זכותו לעונג ואהבה. תגובה זו יכולה להשפיע לאורך כל חייהם, וודאי כאנשים מבוגרים. פחד, בושה או אשמה מעונג מיני בגילאים אלו עלול להוביל בגיל ההתבגרות וכן בבגרות להפרעות אכילה, קושי בהגעה לאורגזמה, חשק מיני ירוד, דימוי עצמי נמוך, דימוי גוף ירוד ועוד.
  2. חשוב מאוד ללמד את הילדים את הקודים החברתיים- מתי ואיפה מותר לך לגעת בעצמך. הדגישו לילדים שמותר להם לגעת בעצמם כשהם לבד, בחדר שלהם או באמבטיה, בפרטיות. כבדו את הילדים- במקרים שהם נוגעים בעצמם בפומבי, אל תביכו אותם מול אחרים. תסבירו להם באופן פרטי שעליהם להימנע מכך כעת כי אינם לבד, שאתם מבינים שזה נעים להם אבל זה לא המקום או הזמן לכך. בדרך זו הם מבינים שלא העונג העצמי הוא אסור אלא המקום שבו הם עושים זאת משנה את התגובה של הסביבה אליהם.
  3. למדו את הילדים את חשיבות גבולות העצמי- שלהם ושל אחרים. הדגישו בפניהם שאסור להם לגעת בגוף של אחרים וכן לאחרים אסור לגעת בגוף הפרטי שלהם. בקשו והדגישו שיספרו לכם במידה וקורה דבר שכזה, חדדו שלא תכעסו עליהם כשיספרו אלא ליהפך, כך תוכלו לעזור ולהסביר מה מותר ומה לא.
  4. במידה וילדיכם אינו מקבל את הקודים החברתיים ואתם רואים כי הם מתקשים בקבלה והבנה או שישנו עיסוק מרובה ובלתי נשלט באוננות, מומלץ ללכת לגורם מקצועי ולהתייעץ בנושא. יש לשים לב שהילדים אינם מעדיפים אוננות על פני משחקים וחברים וכן כי אינם פוצעים את עצמם בעקבות עיסוק יתר באוננות.
פיתוח דימוי גוף חיובי אצל ילדים
בחירה ואחריות- בין הורים וילדים