עו"ס, מגשרת במשפחה, יועצת זוגית מאמנת מומחית להצלחה

התקשרו עכשיו

כתבו לנו

6 דקות זמן קריאה (1194 מילים)

חינוך למיניות בריאה בתוך העולם הוירטואלי

חינוך למיניות בריאה- מההורה אל הילד- סדרת מאמרים בנושא מאמר שביעי: חינוך למיניות בריאה בתוך העולם הוירטואלי

אנחנו נמצאים בתוך עולם דיגיטלי, עולם אליו נולדו הילדים שלכם והם חלק בלתי נפרד ממנו.

רוב רובם של הילדים ובני הנוער יעדיפו לבלות את הזמן שלהם מול המסך- מול כל מסך שיתאפשר להם....וככל שהם גדלים לרשתות החברתיות יש משמעות גדולה יותר עבורם וזמן ניכר יותר ביום שלהם. לכן, חשוב מאוד שאתם כהורים תציבו כמה כללים כל עוד אתם יכולים...

כלל ידוע וחשוב- הגבלת זמן המסך- כל מסך, בין אם זה מוצא חן בעיניהם ובין אם לא. יש זמן שגם הנייד שלהם לא יהיה איתם. ילדים צריכים לדעת להסתדר גם עם עצמם, להרחיב את הדימיון, את ה מחשבה, להתמודד עם השעמום וכך למצוא משאבים פנימיים ואף לפתח כאלו מתוך חוסר המעש והתלות בגורמים חיצוניים.

  1. לכל מכשיר היום ניתן להכניס בקרת הורים ותוכנות סינון. אל תהססו לעשות זאת לכל המכשירים של הילדים שלכם, גם למתבגרים. ישנן תוכנות חינמיות וישנן בתשלום. יש לשים לב שלכל רשת חברתיות יש הגדרות פנימיות שבהן ניתן לסנן, לחסום ולהגדיר בהתאם לראות עיניכם מה מותר, איך, מי וכמה.
  2. לדבר, לדבר, לדבר- צרו שיח וקשר עם הילדים שלכם מחוץ לניידים, גם להורים קל יותר היום לתקשר דרך הכתב. דבר זה אומנם נותן תחושה של קרבה גדולה יותר כי השיח הפך קליל ונגיש יותר, מצד שני השיח הפרונטלי הפך להיות מביך יותר וסגור יותר. ולכן, לכן כהורים יש הזדמנות לאמן את הילדים שלכם בתקשורת בינאישית ובעיקר לשמור איתם על ציר שיח פתוח בכל דרך ובכל זמן.
  3. היו חלק מעולמם החברתי של הילדים שלכם ברשת, כנסו, עקבו. אתם לא חייבים להגיב שם (במיוחד אם זה ישפיל אותם לדעתם), אך חשוב שהם ידעו שאתם שם, יודעים מה קורה בחייהם. גם אם זה ירגיז אותם, זה ייתן להם להרגיש בטוחים יותר. אל תהססו לעשות בדיקה מה קורה גם בוואטסאפ ובכל הצ'אטים שלהם. כדאי שהם יבחרו לעשות זאת מרצונם ולתת לכם באופן וולנטרי את הנייד, אך אם יש צורך- תעשו זאת גם ככלל שאתם הכתבתם מולם. חשוב לאל לעשות זאת מאחורי הגב שלהם- המטרה היא לא לפגוע באמון שלהם וביחסים איתם. גם כאן חשוב שידעו שגם אם הם לא מסכימים איתכם , אתם עושים זאת מתוך דאגה ושמירה עליהם.
  4. שבו עם הילדים שלכם וספרו להם על הסכנות שברשת, תנו להם דוגמאות ממשיות דרך כתבות וסרטונים. תנו להם הסבר מה עליהם לעשות במקרים שכאלו, ספרו להם שאתם שם בשבילם. תנו להם כלים לגלישה בטוחה בכל רשת ומדיה.

ילדים נחשפים בגיל מאוד צעיר לסרטונים אלימים, מיניים, פוגעניים- חלקם מבחירה וחלקם לא. רבים מהפעולות המתקיימות היום הקשורות לכך נעשות על ידי הפצת תמונות וסרטונים מיניים ברשתות החברתיות. כיום, פעולה זו נחשבת עבירה על החוק.

ילדים נחשפים לתכנים מיניים דרך המסכים כמעט בכל רגע נתון, בין אם זה דרך פרסומות, צו האופנה המוחצן על ידי סלבריטאים, תוכניות ריאליטי, כתבות בחדשות המדברות על פגיעות מיניות או על מחקרים בנושא מיניות, פרסומות אינטרנטיים שקופצות באמצע משחק או תוכנית, אבל אם נשים לב הם מגיעים הרבה היום דרך שיתוף של תמונות וסרטונים ברשתות החברתיות, שבה אחד מצלם ומעביר הלאה והתמונה מתגלגלת בלי מעצורים...בדרך שבה מישהו ראה סרטון מיני ורצה להיות "קול" והפיץ בקבוצות שבהן הוא נמצא ודרכים דומות. המסך והרשתות החברתיות מהווים היום חלק בלתי נפרד מהחינוך וההתפתחות המינית של הילדים שלכם ולכן, אתם כהורים חייבים להיות הטון המוביל ומוגבר. הם מבלים זמן רב יותר מול המסכים ולכן על מנת לצמצם את השפעת התכנים במסכים וברשתות החברתיות ולהגביר את הערכים והחינוך שאתם רוצים להקנות להם עליכם להיות עם היד על הדופק כל הזמן.

חשיפה לסרטונים ותמונות אלו משפיעה מאוד על תהליך ההתפתחות המינית בקרב ילדים ונוער ולרוב משבשת ומפריעה להתפתחות תקינה ובריאה:

היא סוג של סוכן חברות, המציג לילדים באופן ויזואלי מגע מיני ואף אקט מיני מלא- ישנם ילדים שהורים לא שוחחו איתם על קיום יחסי מין ואף על האופן שבו מגיעים ילדים לעולם ולכן זוהי תמונת מצב חדשה עבור ילדים אלו, שאינה מתווכת ומוסברת לילדים. בנוסף זה פוגע ביחסים עם ההורים, שכן הם נדמים כ"לא יודעים" או חמור מכך "לא אמרו לי את האמת". מי שכן שוחחו עימו על הנושא, מבין כיצד פיזית הדברים קורים ולומד לרוב, דרכים לא נכונות ולא מותאמות לו רגשית.
החשיפה לתכנים מיניים באינטרנט וברשתות החברתיות משלבת בתוכו- ביזוי, השפלה, פגיעות, חוסר כבוד ולא יחסי אהבה והיא גורמת להם לרצות להתבגר מהר יותר, לשכוח לרגע את המהות הנפלאה להיות ילד, להתפתח באופן טבעי והדרגתי ושולחת אותם אל עולם המבוגרים בלי פילטרים ובלי מעצורים. מצב זה עלול לעורר תסכול, פחד, תחרותיות, הסתגרות או מוחצנות ביחס של הילדים כלפי עצמם בהתאם לנקודה שבה הם נמצאים מבחינת ההתפתחות המינית- מי אני לעומת מה שאני רואה? האני אני באמת יכול לעשות את זה? איך אני נראית לעומתה? למה שלי לא נראה ככה?
אין תהליך מורחב בתוך המסך- יש תמונה, יש סרטון, יש תגובה..ואיתם צריך להתמודד.
החשיפה הספציפית משכיחה לרגע את העובדות הנוספות והחשובות שיש למתבגרים שלכם לדעת לגביי מיניות: הפלות, מחלות מין, רופא נשים, אמצעי מניעה, מוכנות מינית, מערכות יחסים בריאות.

היא גוררת את הנוער לקיים יחסי מין בגיל מוקדם בהרבה ממה שהם מוכנים אליו רגשית ומנטאלית בנוסף, היא מדמה מצב מוגדר- מה סקסי ומה יפה, מה מעניין ומה רצוי , בלי להוסיף על כך את כל הסיפור ולכן מעורר בנים ובנות להתעסק במראה הגוף- בצילום החזה, בחשיפת החזייה בעת צילום תמונה, בצילום ללא חולצה של בנים או בצבוץ קו התחתון שלהם. יש להם רצון להראות מיניים- כי המסר שהם קיבלו הוא- זה מה מניין וזה מה מענג.

עובדות זו מובילה לסכנות רבות- שעיקרן הפצת תמונות וסרטונים של הילדים עצמם- מתוך רצון שלהם או מתוך בקשה של מישהו אחר.
אם נעשה חקירה מה קורה ברשתות החברתיות של הילדים שלנו נמצא- מלל לא מותאם, תמונות ואף סרטונים מיניים שילידם מעלים ושולחים אחד לשני מתוך תמימות, חוסר הבנה, רצון להיות "קול" ומדליק, להיות נחשב. אין להם באותו הרגע את החשיבה או ההבנה- האם זה טוב? האם זה נכון? האם מישהו נפגע מזה? האם זה מתאים? העולם הוירטואלי מציג להם את זה כמשהו טוב- אז הם ממשיכים אותו.... ומי שלא משתתף או לא מגיב נכון, עלול בהמשך גם "לזכות" בשיימינג וחרם חברתי שהוביל הורים רבים לעקור את מגוריהם לעיר אחרת ואף לאבד את ילדיהם. ולכן- אתם הורים- הכי חשובים בתוך העולם הזה!

דיבור מיני, דיבור לא נאה, הפצת סרטונים, תמונות, קללות, איומים, הטרדות מיניות ולא מיניות- כולן מופיעות ברשתות החברתיות בכל הגילאים. העובדה שלא באמת רואים אותי כרגע, לא יכולים להגיב לי בפנים, לפגוע בי פיזית, אני לא צריך להתמודד עם הרגשות של הצד השני, אני אפילו לא מודע אליהם, נותנת תחושת מוגנות ויותר מכך תחושת אומץ. נוסף לכך ישנו הלחץ החברתי המביא עימו מחשבות על "מה חושבים עליי"..."מה יגידו אם..." שמוביל במקרים רבים להתנהג בניגוד לתחושות הפנימיות ולפעול בדרך שפוגעת באחר ובוודאי שגם באותו אדם שפוגע.

כיצד נוכל לשים לב אם הילד שלנו אולי מוטרד?

  1. דכאון
  2. הערכה עצמית פוחתת
  3. פחד
  4. התקפי זעם- רצון לנקמה, כעס מוגבר
  5. התרחקות חברתית
  6. הסתגרות
  7. לא רוצים ללכת לבית הספר
  8. נלחצים מצליל הודעה נכנסת
  9. מסתירים את פעילותם במסך
  10. לא משתפים במה הם משחקים/גולשים
  11. מסתירים תכני התכתבות

על מנת לשמור על הילדים שלנו עלינו להיות הרבה יותר מעורבים, להבין שמה שקורה ברשתות החברתיות והאינטרנט עצום הרבה יותר ממה שאנחנו מודעים אליו ולכן האחריות ההורית גדולה מאוד- הפיקוח, העניין, ההגבלה, הסינון, המודעות, הסקרנות, השמירה וההגנה על היקר לנו מכל.

אל תהססו:

לחדד בפני הילדים שלכם שאתם פה בשבילם

לחזק את חשיבות הדיווח ושיתוף בסודות

להתערב "בכוח" אם אין שיתוף פעולה מצידם

לערב את יועצת בית הספר- שתבדוק ולעקוב מה קורה

לבדוק את היסטוריית הגלישה של הילדים שלכם- להכנס ולראות מה עולה

לדרוש מהילדים לראות התכתבויות שונות שלהם

לבדוק עם החברים הטובים שלהם מה קורה 

איך לדבר עם ילדים מתבגרים על פורנו
גבולות וכבוד הדדי