עו"ס, מגשרת במשפחה, יועצת זוגית מאמנת מומחית להצלחה

התקשרו עכשיו

כתבו לנו

5 דקות זמן קריאה (946 מילים)

יוצאים לעצמאות- כיצד לצמוח מחווית הגירושין?

יוצאים לעצמאות- כיצד לצמוח מחווית הגירושין?

זוגות רבים עומדים היום בפני אתגר הגירושין, אתגר היציאה ממשבר. אלו שחווים זאת, חווים מעבר לתהליך הזוגי, תהליך אישי המלווה בשינויים בזהות עצמי ובתמורות משמעותיות במרחב החיים שמתרחשות בפרק זמן קצר יחסית.

בעבר ראו בגירושין ככישלון, משהו שלילי, קשה, רע, שפוגע במערכת המשפחתית המסורתית המקובלת. כיום, רואים בגירושין סוג של מעבר שיש בו פוטנציאל להתפתחות וצמיחה, כשהגירושין לא נתפסים כהורסים את המשפחה- אלא כשומרים על המשפחה כמשהו אופטימי יותר, מסתגל יותר וגם עם חלומות חדשים.

זוגות רבים עומדים היום בפני אתגר הגירושין, אתגר היציאה ממשבר. אלו שחווים זאת, חווים מעבר לתהליך הזוגי, תהליך אישי המלווה בשינויים בזהות עצמי ובתמורות משמעותיות במרחב החיים שמתרחשות בפרק זמן קצר יחסית.

בעבר ראו בגירושין ככישלון, משהו שלילי, קשה, רע, שפוגע במערכת המשפחתית המסורתית המקובלת. כיום, רואים בגירושין סוג של מעבר שיש בו פוטנציאל להתפתחות וצמיחה, כשהגירושין לא נתפסים כהורסים את המשפחה- אלא כשומרים על המשפחה כמשהו אופטימי יותר, מסתגל יותר וגם עם חלומות חדשים.

תהליך הגירושין הינו תהליך שסובב סביב אובדן, פרידה ושינויים- לא רק מהמשפחתיות, ממקום מגורים, מהרגלים יום-יומיים ומרשת חברתית מוכרת אלא בעיקר מאובדן של פנטזיות וחלומות, אובדן האהבה. המשבר הזה, למרות קשייו מהווה הזדמנות להתחדשות- לצאת מהמשבר ולעשות סדר מחודש בחיים, לבחון חלומות חדשים, להגדיר את עצמינו מחדש ולצאת לדרך חדשה.

דרך חדשה זו שונה מדרך הרווקות שהיתה קלילה וחופשייה לפני הנישואים אך היא דרך עצמאית בשלה ומודעת יותר, שמאפשרת למתגרשים לקבל החלטות לגביי חייהם מכאן והלאה. חוקרים טוענים שתהליך הגירושין נחווה כאירוע טראומתי ואף מציינים שלאחריו מתקיים תהליך ממשי של 5 שלבי האבל. אך יחד עם זאת קמים מחקרים לצידם המציינים שלתהליך הגירושין, אע"פ היותו תהליך טראומטי, יש השפעות חיוביות רבות, בעיקר כאשר הייתם במקום לא טוב , ללא יכולת שינוי ושיפור המצב והמציאות. איזה טוב יכול לצמוח מכך וכיצד תגיעו אליו?

אנשים מספרים על שינויים המתחוללים בהם שמביאים אותם ליכולות ותובנות חדשות לגביי עצמם שלא היו קיימות לפני הגירושין- לדוגמה: אדם שסיפר כי לא היה חברתי במיוחד ואשתו היתה דואגת לכל הקשרים החברתיים שלהם, נאלץ לבנות בעצמו רשת חברתית חדשה מאחר ואיבד את רוב חבריו אחרי הגירושין, כי כולם היו קשורים אליה במקור. דוגמה אחרת מספרת על אישה שלא ידעה לעשות תיקונים בבית ומצאה את עצמה קודחת בקיר כדי לשים וילון חדש.

תנו לעצמכם לבחון מה היו עושים עבורכם אות במקומכם בזמן הנשואים, אל תוותרו על האפשרות לפעול במקומות חדשים ולא מוכרים או לוותר עליהם כי אינכם רגילים אליהם. גלו את עצמכם מחדש, תתנסו! גילויים אלו יפתחו אצלכם תחושה חזקה יותר של כוח אישי ויחזקו את ביטחונכם העצמי!

אנשים מספרים שהם התחילו לראות אפשרויות חדשות בחיים שלא ראו אותן קודם או שלא חשבו שהן אופציות עבורם בעת הנישואים- פניות לתחביבים מסוימים, מעבר לעבודה מסוימת באזור אחר או במקצוע אחר, מפגשים חברתיים נרחבים יותר, חיזוק קשרים עם המשפחה. היציאה המחודשת לעצמאות מאפשרת לכם לעשות הערכה מחודשת וחיובית יותר לחיים, מתוך פניות לצדדים אחרים של החיים, מעבר למטלות והחובות והשגרה החונקת- "בית עבודה- עבודה בית". היות וישנה חלוקה ברורה מי נמצא עם הילדים ומתי, ללא זמן משותף, מתאפשרת לכל אחד מכם לפעול ולעשות בשאר הזמן כראות עיניכם ללא תחושת לחץ לסיים, ללא תחושת המצפון שזה מגיע על חשבון זמן עם הילדים/זמן משפחה ואתם יכולים לעשות ולפעול 100% למען עצמכם. אל תבלו שעות נוספות בעבודה...נצלו את הזמן הפנוי להתפתח, ליהנות, לעשות דברים שאתם חולמים לעשות בפנסיה כבר עכשיו.

אבות מספרים שהכוח ההורי שהם החליטו לקבל על עצמם עם הגירושים הוביל אותם לפתח קשר חדש וחזק יותר עם הילדים. שהם מרגישים שיש להם השפעה והחלטה בחיים של הילדים שלהם ושהם יותר מודעים מה קורה בחייהם. למעשה מתאפשר לכם להיות 100% הורים! הגירושין מביאים עימם הזדמנות לגלות את ההורות שלכם מחדש, בעיקר את האבהות. מאחר וישנו זמן מוגדר מתי תוכלו לראות את הילדים שלכם, חשוב לכם למצות את הרגעים הללו כמו שצריך ולכן אתם מאפשרים לעצמכם להיות נוכחים פיזית ורגשית. לעשות יחד עם הילדים, לדבר, להקשיב, להיות פנויים באמת. תחושת סיפוק זו מעצם היותכם הורים מתפקדים מאפשרת לכם להמשיך לפעול למען עצמכם בחופשיות, בבטחון, בשמחה. גם מתוך תחושת גאווה, גם מתוך רצון להוות מודל ודוגמה לילדיכם וגם מתוך תחושת שחרור שקיימת ברגע שהילדים חוזרים לצד השני, לא בגלל החופש מהילדים אלא לאור תחושת הרווחה מההספק שלכם איתם.

אמהות מספרות שבזכות זמן מוגדר לילדים עם האבות שלהם, הן באמת עצמאיות יותר לעשות את מה שהן רוצות ואוהבות בזמן שהתפנה להן. הן נפגשות יותר עם חברות, לומדות ומפתחות קריירה, רגועות יותר כי יש להן יותר זמן לעצמן. נשים שמיהרו בעבר הבית לילדים, שבחרו בעבודה שתתאים לגידול הילדים, מתאפשר לעשות שינוי תעסוקתי, לעשות שעות נוספות, לשאוף גבוהה יותר, ללא תחושת האשם "איזו אמא אני"...הגירושים פתחו דלת חדשה לעולם שנשים רק חולמות עליו כשהילדים גדלים יותר והביאה את ההזדמנות לכך כבר עם הגירושים.

גם נשים וגם גברים מספרים שהגירושין שחררו אותן מפחד שהיה להם בזמן הנישואים לעמוד בציפיות של בן/ת הזוג. שחרור מפחד זה, שוודאי היה קיים גם אצלכם, מאפשר לכם לעשות, לפעול, לדבר ולחשוב כמו שאתם רוצים, בדרך שעושה לכם טוב ובכך מחזקת את תחושת הביטחון העצמי שלכם ואת היכולת להתרומם ולהמשיך ולצמוח למרות משבר הגירושין.

נשמע שיש הרבה יתרונות שבאים עם הגירושין וישנם עוד יתרונות רבים שלא ציינתי כאן. יחד עם זאת יציאה ממשבר זה על מנת להגיע להנאה, על מנת להתפתח ולצמוח מתוך המשבר חייב לעבור תהליך רגשי ומעמיק שהולך לצד ההתקדמות, מתרומם מתוך הקושי. אל תתמודדו לבד, מצאו מי יכול לעודד אתכם, לעזור לכם, לתמוך בכם, להיות אוזן קשבת- חברים, משפחה, אנשי מקצוע...עטפו את עצמכם ברשת חברתית תומכת שתחזק אתכם.

כגרושים אתם עומדים בפני אירועים שחדשים לכם ואין ברירה אלא להבנות מחדש- לבנות את הערכים, האמונות והתפיסות שיאפשרו לכם להבין את העולם החדש יחד עם האירוע הלא פשוט- הגירושין.

אם כבר הגעתם לשלב הגירושים, אם אתם אחריו, אל תתנו לו לכבות אתכם, לגרום לכם להיות חסרי בטחון, להמעיט ביכולתכם להשיג אהבה חדשה, להיות אנשים טובים יותר, להיות מוערכים. להיפך צאו לעצמאות חדשה, חזקה יותר, נהנתנית יותר, ממוקדת יותר במה שאתם רוצים ומאחלים לעצמכם ומצאו את הדרך ליצור הרמוניה בחייכם עם המציאות החדשה.Enter your text here ...

כיצד לחזק את הקשר עם מתבגרים?
הורים למתבגרים? - הכירו את מאפייני הגיל וחשיבותם